نقل و انتقالات توسط ریدایرکت ممکن است موقت یا دائمی باشد.
برای مدیریت بهتر وب سایت خود؛ و اینکه کاربران تجربه کاربری بهتری داشته باشند؛ استفاده از Redirect لازم است.
هنگامی که ساختار وب سایتی تغییر می کند، ممکن است به یک دامنه دیگر انتقال داده شود و صفحاتی حذف می شود.
با کمک ریدایرکت می توانید موتور های جستجوگر گوگل و کاربران را به صفحه جدید و یا آدرس جدید وب سایت خود راهنمایی کنید.
Redirect دارای کاربرد های متفاوت؛ و انواع مختلفی است؛ که وظیفه اصلی همه ی آن ها؛ انتقال است.
نقل و انتقالات توسط ریدایرکت ممکن است موقت یا دائمی باشد.
برای مدیریت بهتر وب سایت خود؛ و اینکه کاربران تجربه کاربری بهتری داشته باشند؛ استفاده از Redirect لازم است.
هنگامی که ساختار وب سایتی تغییر می کند، ممکن است به یک دامنه دیگر انتقال داده شود و صفحاتی حذف می شود.
اگر ریدایرکت درست مدیریت شود کمک می کند که رتبه وب سایت شما پایین نیاید و افت جایگاه نداشته باشید.
همچنین کمک می کند تا موتور های جستجو گر گوگل فعالیت شما را بهتر درک کنند.
Redirect ها در حالت کلی با عدد 3 شروع می شوند.
در ادامه مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ مرکز مشاوره استارتاپ در اصفهان؛ مشاور بازاریابی دیجیتال در اصفهان؛ و مشاور سئو در اصفهان؛ به بررسی انواع Redirect و کاربرد آن می پردازیم.
ریدایرکت Redirect چیست؟
به روشی که کمک می کند تا کاربران از یک صفحه وب سایت؛ به صفحه جدید وب سایت؛ منتقل شوند را؛ ریدایرکت (Redirect) می گویند.
به آدرس منحصر به فرد یک صفحه در اینترنت، URL گفته می شود.
هنگامی که قرار است وب سایت قدیمی خود را؛ که دارای رتبه خوبی در گوگل است؛ به یک ساب دامین منتقل کنید؛ و نیاز دارید که اطلاعات و محتوای وب سایت هم منتقل شوند؛ می توانید از Redirect استفاده کنید.
اگر کاربران وارد وب سایت قدیمی شوند، به طور خودکار به صفحه جدید انتقال داده می شوند.
انجام انتقال کاربران از صفحه قدیمی وب سایت به صفحه جدید را؛ گوگل و موتور های جستجو درک می کنند؛ و باعث می شوند که گوگل آدرس صفحه جدید را نمایش دهد.
Redirect به سه دسته تقسیم می شود که هر کدام دارای کاربرد های متفاوت هستند.
هنگام انتقال وب سایت از یک صفحه به صفحه دیگر، اگر از ریدایرکت استفاده نشود کاربران با مشکل رو به رو می شوند.
در سرچ صفحه با خطای 404 مواجه می شوند و محتوایی برای کاربران نمایش داده نمی شود.
در این صورت علاوه بر نارضایتی کاربران، رتبه صفحه وب سایت شما هم افت پیدا می کند.
در موقعیت های مختلف می توانید از انواع Redirect استفاده کنید.
در ادامه شما را با مواقعی که باید از Redirect استفاده کنید، آشنا می کنیم.
زمان های مناسب برای استفاده از ریدایرکت:
هنگامی که دو وب سایت یا بیشتر با یکدیگر ادغام می شوند از Redirect استفاده می کنند.
هنگامی که ساختار یک وب سایت تغییر می کند و یا توسعه داده می شود.
هنگام انتقال URL یک صفحه از ریدایرکت استفاده می شود.
هنگام انتقال وب سایت به یک دامنه دیگر از Redirect استفاده می شود.
هنگام انتقال سایت از http به https از ریدایرکت استفاده می شود.
وقتی در صفحه ای که بک لینک دارد؛ و قرار است حذف شود؛ و یا صفحه ای که ترافیک ورودی دارد؛ از Redirect استفاده می شود.
نکته مهمی که باید توجه کنید این است که ریدایرکت ها قابل تغییر نیستند.
اگر از نوع اشتباه آن استفاده کنید؛ باعث می شود رتبه شما در موتور های جستجوگر گوگل؛ در بعضی مواقع از بین برود.
اگر نمی دانید که از چه ریدایرکتی باید استفاده کنید؛ می توانید از متخصصین مجرب آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ و مشاوره سئو در اصفهان؛ کمک بگیرید.
کمک گرفتن از تیم حرفه ای و متخصصین مجرب؛ مانند تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ کمک می کند تا وب سایت شما افت رتبه نداشته باشد؛ و از Redirect مناسب وب سایت؛ استفاده کنید.
مهمترین نکته هنگام استفاده از Redirect این است که؛ بدانید دقیقا از کدام کد باید استفاده کنید؛ تا بهترین نتیجه را برای اعتبار و رتبه وب سایت شما داشته باشد.
همچنین کاربران بتوانند تجربه کاربری خوبی داشته باشند و راحت به محتوای مورد نظر برسند.
انواع ریدایرکت
ریدایرکت دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد جداگانه ای دارند.
در ادامه شما را با انواع Redirect و عملکرد آن ها آشنا می کنیم.
ریدایرکت دائمی 301:
هنگامی که قرار است در ساختار وب سایت تغییر ایجاد کنید؛ یا برای همیشه از یک صفحه به صفحه جدید بروید؛ یا صفحه ای را برای همیشه حذف کنید؛ از ریدایرکت 301 استفاده می شود.
مزیت این Redirect این است که هنگام انتقال تمام محتوا، ارزش وب سایت و رتبه آن منتقل می شود.
موارد استفاده از ریدایرکت 301 عبارت است از:
تغییر آدرس صفحه وب سایت با حفظ محتوای آن
هنگام تغییر دامنه وب سایت
حذف صفحات از یک صفحه تا چند صفحه با حفظ محتوا
هنگامی که تصمیم دارید گواهینامه SSL فعال کنید.
فراموش نکنید بعد از استفاده از این Redirect؛ برگشت به یوآر ال یا صفحه قدیمی وجود ندارد؛ به همین دلیل به آن دائمی می گویند.
ریدایرکت موقت 302:
جهت انتقال موقت صفحه از این Redirect استفاده می شود.
هنگام استفاده از آن و در حین انتقال، امکان انتقال محتوای با ارزش و رتبه وجود ندارد.
به دلیل اینکه قرار است مجدد به صفحه قبلی برگشت انجام شود به آن موقت می گویند.
ریدایرکت 302 عنوان می کند که مطلب و محتوای هدف در صفحه ای دیگر است.
ریدایرکت HTTP:
استفاده از این نوع Redirect بیشتر و استفاده از آن راحت است.
به کاربر عامل اطلاعات بیشتری را بیشتری می دهد و بر اساس تغییر مسیر و هدف سرور، عملکرد متفاوتی دارد.
زمانی که یک قسمت از وب سایت در حال به روز رسانی یا ویرایش است، از HTTP استفاده می شود.
همچنین زمانی که مکان وب سایت تغییر کرده باشد، از کد HTTP استفاده می شود.
ریدایرکت 307:
نوع 307 نسبت به 302 معتبر تر است و درک پیام این Redirect برای گوگل نسبت به ،302 راحت تر است.
هنگامی که اطمینان دارید به URL قبلی بر می گردید، از کد 307 استفاده کنید.
ریدایرکت متارفرش:
Redirect هایی که به آن ها اشاره کردیم در سطح سرور انجام می شوند.
متارفرش در سطح صفحه انجام می شود.
به دلیل کند بودن و سرعت پایین، برای استفاده در تکنیک های سئو پیشنهاد نمی شود.
پیغام متارفرش در وب سایت زمان 5 ثانیه ای دارد؛ و تحت عنوان؛ اگر بعد از 5 ثانیه به صورت خودکار منتقل نشدید؛ اینجا کلیک کنید؛ است.
از ریدایرکت متارفرش بیشتر در تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند.
می توان گفت متارفرش یک تگ است و با تایید گوگل جهت پشتیبانی از متارفرش، همچنان مشکلاتی دارد.
ریدایرکت 303:
استفاده از کد 303 پیشنهاد نمی شود؛ یک ارور یا خطا است؛ و هنگامی که اطلاعاتی برای سرور؛ با کمک روش و متد POST انجام می شود؛ نمایش داده می شود.
ریدایرکت حذف اجباری یا 451:
اگر به هر دلیلی دستور حذف یک وب سایت از سمت مراجع قانونی صادر شود، باید حذف اجباری یا کد 451 استفاده شود.
این ریدایرکت اعلام می کند که محتوای مفیدی در این صفحه وجود داشته؛ و به دلیل مغایرت این وب سایت با قانون کشور؛ حذف شده است.
ریدایرکت 410:
هنگام بازدید از صفحه وب سایت؛ اگر با خطای 404 مواجه شدید؛ به این معنا است که این صفحه حذف شده؛ و مسیر یا آدرس جدید برای آن تعیین نشده است.
برای اینکه کاربران گیج نشوند؛ جهت انتقال محتوای داخل وب سایت؛ می توان از ریدایرکت 301 استفاده نمود.
علاوه بر این می توان ازکد 410 هم استفاده نمود.
در این حالت یو آر ال حذف شده است؛ و هنگامی که کد410 نمایش داده می شود جهت تغییر وب سایت یا حذف؛ کاربران هم مانند موتور های جستجو؛ مطلع می شوند.
ریدایرکت REGEX:
تمام Redirect هایی که نام برده شدند با تعیین مبدا و مقصد، تغییر مسیر انجام می شود.
اگر دارای وب سایتی هستید که در زمینه بهینه سازی وب سایت و سئوی وب سایت فعالیت دارید، تاکید می کنیم از ریدایرکت REGEX استفاده کنید.
با کمک این Redirect می توانید تغییر مسیر پیچیده داشته باشید و سئوی وب سایت هم انجام شود.
اگر از ریدایرکت REGEX استفاده می کنید، نمی توانید از ریدایرکت های دیگر استفاده کنید.
اگر از Redirect دیگری استفاده کنید، وب سایت شما خراب می شود.
استفاده از REGEX کمک می کند تا در زمان شما صرفه جویی شود؛ و صفحاتی که دارای کلمه کلیدی مشابه هستند؛ همه را به یک صفحه جدید انتقال داده شوند.
ریدایرکت CANONICAL:
یکی از انواع خوب Redirect است که برای سئو وب سایت می توان از آن استفاده کرد.
بعضی مواقع مجبور هستید صفحه جدیدی را جایگزین صفحه قبلی؛ که بک لینک خوبی دارد؛ و محتوای آن مفید است؛ کنید.
برای اینکه بتوانید هم صفحه جدید و هم صفحه قبلی را در اختیار داشته باشید، می توانید از ریدایرکت CANONICAL استفاده کنید.
صفحه قبلی توسط گوگل ایندکس نمی شود؛ اعتبار آن به صفحه جدید انتقال داده می شود؛ و آن را به عنوان یک صفحه فرعی می داند.
مزیت این Redirect این است که صفحه قبلی برای کاربران موجود است و می توانند از آن استفاده کنند.
بازدید خوب از صفحه قبلی، باعث ارتقاء سئو وب سایت و رشد آن می شود.
یک صفحه را چطور به آدرس جدید ریدایرکت کنیم؟
برای ریدایرکت کردن صفحات به آدرس جدید؛ بسته به نوع سرور؛ می توانید از روش های زیر استفاده کنید.
در صورت استفاده از magento می توانید با ماژول داخلی، بازنویسی را انجام دهید.
اگر دارای سرور apache هستید، با ویرایش فایل htaccess می توانید انجام دهید.
استفاده از افزونه Redirection در صورتی که از وردپرس استفاده می کنید.
اگر سرور nginx است با اضافه کردن بلاک سرور به فایل nginx.conf می توانید ریدایرکت را انجام دهید.
راهنمای ریدایرکت کردن صفحات:
اگر از Redirect ها اشتباه استفاده کنید، رتبه وب سایت شما افت پیدا می کند و کاربران خود را از دست می دهید.
هنگام ریدایرکت کردن از متخصصین سئو وب سایت؛ مانند تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ کمک بگیرید؛ و در صورت نیاز از Redirect استفاده کنید.
در ادامه شما را با راهنمای Redirect آشنا می کنیم.
از Redirect حلقه و زنجیره ای استفاده نکنید:
در این حالت یک صفحه به چند صفحه متوالی ریدایرکت می شود.
این کار صحیح نیست و سعی کنید از آن در وب سایت خود استفاده نکنید.
به محتوای مرتبط Redirect دهید:
وقتی قرار است صفحه ای را Redirect کنید دقت داشته باشید به صفحه مرتبط با آن، این کار را انجام دهید.
تنها در Redirect موقت از نوع 302 استفاده کنید:
اگر قرار است به صورت موقت؛ از صفحه ای به صفحه ای جدید بروید؛ و مجدد به آن صفحه باز خواهید گشت؛ از کد 302 استفاده کنید.
ویژگی ها و مزایای ریدایرکت
این سیستم دارای مزایای و ویژگی هایی است که عبارتند از:
مشکلات سئوی وب سایت با حذف صفحات به کمک Redirect، انجام می شود.
از نمایش خطای 404 در وب سایت شما و صفحات آن جلوگیری می کند.
هنگام تغییر آدرس کمک می کند تا کاربران به آدرس صفحه جدید بروند و اعتبار وب سایت حفظ شود.
اگر آدرس کل صفحات وب سایت تغییر کرده باشد؛ کمک می کند؛ تنها با یک دستور؛ کاربران به آدرس جدید؛ انتقال داده شوند.
ریدایرکت 301 چیست؟
برای انتقال دائمی آدرس یک صفحه به آدرس جدید، از ریدایرکت 301 استفاده می شود.
هنگام حذف یا فعال سازی ssl از کد 301 استفاده می شود.
هنگام انتقال صفحه قدیمی به صفحه جدید؛ و تغییر آدرس سایت به آدرس جدید؛ از کد 301 استفاده می شود.
هر صفحه ای که در گوگل ثبت یا ایندکس می شود، دارای اعتبار است.
رتبه وب سایت ها در گوگل، بر اساس این اعتبار مشخص می شود.
اگر صفحه ای با اعتبار بالا دارید؛ و قرار است به صفحه جدیدی تغییر آدرس داده شود؛ از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
این Redirect کمک می کند تا اعتبار انتقال داده شود و تاثیر مثبت بر روی سئو وب سایت دارد.
با کمک افزونه ها یا به صورت دستی کد 301 انجام می شود.
افزونه مورد استفاده که بر روی سئو وب سایت هم تاثیر مثبت دارد، افزونه یوآست است.
اشتباهات استفاده از کد 301 عبارت است از:
انتقال به صفحات منسوخ شده:
هنگام استفاده از کد 301 توجه داشته باشید که برای صفحات به روز از آن استفاده کنید، تا کاربران تجربه کاربری خوبی را تجربه کنند.
انتقال به صفحات منسوخ شده اشتباه است.
انتقال به صفحه متفاوت:
هنگامی که تغییر مسیر صورت می گیرد، هدف ارائه محتوای مفید است، که کاربران نیاز دارند.
اگر انتقال به جای صفحه مورد نظر؛ به صفحه اصلی یا آدرس دیگر باشد؛ اشتباه است و کاربر نمی تواند محتوای مورد نظر خود را پیدا کند.
عدم استفاده از کد 301 بعد از تغییر آدرس:
تغییر مسیر ها باید بلافاصله بعد از ساخت صفحه جدید صورت بگیرد.
اگر بلافاصله انجام نشود، تمام امتیازات و اعتبار صفحه از دست می رود.
کاربرد انواع ریدایرکت
استفاده از Redirect کمک می کند که در سرچ صفحات با خطای 404 موجه نشوید.
همچنین اگر صفحه ای حذف می شود؛ برای سئوی وب سایت شما؛ مشکلی پیش نیاید.
کاربرد انواع Redirect در چهار مورد است که در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم.
حذف محتوای تکراری:
در وب سایت شما ممکن است صفحاتی با آدرس های متفاوت، اما محتوا و مطالب یکسان وجود داشته باشد.
در این مواقع باید صفحات تکراری و برچسب ها حذف شوند و به صفحه اصلی، تغییر آدرس داده شوند.
برای انجام این کار و حذف محتوای تکراری از Redirect استفاده می شود.
صفحه تغییر آدرس داشته باشد:
اگر صفحه ای تغییر آدرس داشته باشد؛ جهت رساندن کاربر به آدرس صفحه جدید؛ و استفاده از محتوای با ارزش وب سایت؛ از ریدایرکت 301 استفاده می شود.
هنگام تغییر دامنه:
هنگامی که تصمیم دارید دامنه وب سایت خود را تغییر دهید؛ بعد از ایجاد دامنه جدید؛ برای اینکه کاربران خود را از دست ندهید؛ می توانید آدرس دامنه فعلی را؛ بر روی آدرس جدید دامنه Redirect کنید.
با این کار بخشی از اعتبار و ارزش دامنه فعلی به دامنه جدید انتقال داده می شود.
استفاده از گواهینامه SSL:
اگر تصمیم دارید بر روی وب سایت خود SSL فعال کنید، باید آدرس های وب سایت که HTTP است به HTTPS انتقال داده شود.
این کار تنها با استفاده از Redirect انجام می شود.
تاثیر ریدایرکت بر روی سئو وب سایت
برای اینکه یک وب سایت موفق باشد؛ و بتواند آمار بازدید خود را افزایش دهد؛ باید محتوای مفید و ارزشمند؛ و سئوی خوبی داشته باشد.
در گذشته با انجام Redirect دائمی تقریبا 85 در صد از اعتبار و رتبه وب سایت قابل انتقال بود.
در دیگر Redirect ها رتبه و اعتبار انتقال داده نمی شد، در نتیجه تاثیر منفی بر روی سئو وب سایت داشت.
طبق قانون های جدید گوگل Redirect تاثیری بر روی رتبه وب سایت ندارد.
اما رتبه صفحه بر روی سئوی وب سایت تاثیر گذار است.
اگر صفحه ای به آدرس جدید هدایت می شود، باید حتما دارای محتوای مرتبط باشد تا تاثیر منفی بر روی سئو وب سایت نگذارد.
توجه داشته باشید برای اینکه ریدایرکت تاثیر منفی بر روی سئو نداشته باشد؛ از نوع مناسب آن استفاده کنید؛ تا اعتبار و رتبه صفحه قبلی حفظ شود؛ و کاران را از دست ندهید.
بازدید کاربران از وب سایت به ارتقای رتبه شما در گوگل کمک می کند.
استفاده درست و به کاربردن نوع مناسب Redirect، بر روی سئو وب سایت شما تاثیر مثبت دارد.
بهترین روش برای Redirect استفاده از افزونه است.
وقتی دارای یک سایت وردپرس هستید؛ استفاده از افزونه ها؛ مانند افزونه یوآست؛ کار شما را راحت تر می کند.
مزیت استفاده از افزونه این است که تمام کد های 301، 302 ،307 410، و 450 را پشتیبانی می کند.
نکات مهم در تنظیمات ریدایرکت
قصد داریم شما را با نکات هنگام استفاده از ریدایرکت آشنا کنیم.
یکی از نکات مهم این است که تا می توانید از Redirect استفاده نکنید.
استفاده از آن باعث از بین رفتن منابع و افزایش زمان بارگذاری می شود.
هنگام استفاده از Redirect به نسخه اصلی یا منتخب خود انتقال دهید، تا مشکلی ایجاد نشود.
نسبت به کوچک و بزرگ بودن حروف؛ و استفاده از اسلش یا استفاده نکردن از آن؛ تصمیم بگیرید.
به بک لینک هایی که دریافت می کنید توجه داشته باشید و هنگام استفاده از Redirect آن ها را در نظر بگیرید.
در تغییر آدرس کمپین ها؛ اگر اطمینان دارید که از آن کمپین استفاده نمی کنید؛ کد 301 را استفاده کنید.
اگر احتمال استفاده از آن وجود دارد کد 302 را به کار ببرید.
بر روی Redirect های خود نظارت و مدیریت داشته باشید، تا مشکلی برای وب سایت پیش نیاید.
بیشترین Redirect در سرور صورت می گیرد، اما در سیستم محتوا جهت دسترسی راحت کاربران هم انجام می شود.
تنظیمات و پیکربندی Redirect در سیستم مدیریت محتوا راحت تر، اما همراه با هزینه است.
Redirect ها در سرور و سیستم تولید محتوا می توانند در کنار هم انجام شوند، اما باید دقت کنید که سردرگمی برای کاربران پیش نیاید.
جمع بندی
از ریدایرکت به عنوان روشی برای انتقال صفحات یا سرور از آدرس قدیمی به آدرس جدید استفاده می شود.
اگر هنگام تغییر آدرس از نوع مناسب آن استفاده شود، تاثیر مثبتی بر روی سئوی وب سایت شما دارد.
برای داشتن یک وب سایت خوب و بهینه سازی سایت وردپرس خود؛ می توانید به آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاور طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ و سئو سایت در اصفهان است؛ مراجعه کنید؛ و از متخصصین و مشاوران مجرب این آژانس؛ کمک بگیرید.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر؛ و استفاده از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ می توانید به وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ مراجعه کنید.